Sabalansēta un veselīga uztura nozīme

Zobu veselību būtiski ietekmē ne tikai mutes dobuma higiēna, bet arī uzturs un ēšanas paradumi.   Zobu bojāšanos galvenokārt izraisa cukuru saturoši produkti, tāpēc ikdienā nepieciešams samazināt cukura daudzumu uzturā. Tādi pārtikas produkti kā šokolāde, cepumi, konfektes, biezpiena sieriņi, saldinātie jogurti, piens ar dažādām garšām, baltmaize u.tml. satur daudz cukuru, kas negatīvi ietekmē zobu emalju un var izraisīt zobu veselības problēmas. Mutes dobumā esošās baktērijas (vairāk nekā 700 sugu) patērē ēdienā esošos cukurus un rada skābi, kas ir viens no zobu bojāšanās iemesliem. Cukuru, kā arī daudz sāli saturoši produkti uz zobiem spēj izveidot lipīgu masu, kurai ļoti viegli piesaistās baktērijas. Tā veidojas zobu aplikums. 

Sabalansēts uzturs satur visus veseliem zobiem nepieciešamos vitamīnus un minerālvielas. Ja bērns uzturā lietos pienu, sieru, svaigus dārzeņus un augļus, ogas, riekstus, jūras veltes, olas, tas palīdzēs viņa zobiem augt stipriem un veseliem.

Zobi būs priecīgi, ja ievērosiet šādus paradumus:

  • saldo sulu un gāzēto dzērienu vietā izvēlēsieties ūdeni;
  • ikdienas uzturā lietosiet dārzeņus un augļus;
  • izvēlēsieties veselīgas uzkodas, piemēram, ābolus vai burkānus;
  • lietosi pienu  un nesaldinātus piena produktus.

Zobiem nepatīk:

  • našķošanās starp ēdienreizēm;
  • želejkonfektes, cepumi, bulciņas, kūkas, šokolāde, karameles, u.c. saldumi;
  • dabīgās sulas - jebkura cukurus saturoša dabīgā sula nav zobiem labvēlīga. Tās ir lipīgas, jo satur biezumus. Izteikti skābas sulas (piemēram, citrusaugļu) nav labas zobiem, jo rada skābu vidi un demineralizē zobu emalju. No regulāras šādu sulu lietošanas var rasties zobu erozijas. Dabīgi spiesto augļu sulu biezumi veicina zobu aplikumu, tāpēc labāk pēc to lietošanas vēlams izskalot muti ar ūdeni. Kas attiecas uz dārzeņu sulām, ieteicams izvēlēties tās sulas, kas nesatur daudz cukuru – ķirbju sula (vismaigākā sula,  nekairina kuņģi), biešu sula (satur daudz labo salikto cukuru), tomātu sula (stimulē kuņģa darbību), burkānu sula (ieteicama bērniem, arī cilvēkiem pēc slimošanām),  u.c.
  • gāzētās limonādes, saldās paku sulas (sulas dzērieni, nektāri), sīrupi, no kuriem varam pagatavot dzērienus;
  • čipsi, krekeri u.tml., jo tie ielīp zobu rieviņās un starpzobu spraugās, veidojot ideāli piemērotu vidi kariesam.