Uzturs un tā nozīme

Zobu veselību būtiski ietekmē ne tikai mutes dobuma higiēna, bet arī uzturs un ēšanas paradumi. Zobiem ļoti kaitē fermentējamie ogļhidrāti jeb cukuri (glikoze, fruktoze, laktoze, maltoze, saharoze u.c.), ko ikdienā uzņemam ar dažādiem pārtikas produktiem, piemēram, cepumiem, šokolādi, baltmaizi, pienu (ar dažādām garšām, augstu tauku saturu), jogurtu (saldinātie jogurti, ar veselām ogām, augstu tauku saturu), biezpiena sieriņiem utt. 

Mutes dobumā esošās baktērijas (vairāk nekā 700 sugu) savā dzīves ciklā patērē ēdienā esošos cukurus un rada skābi, kas ir viens no zobu caurumu rašanās iemesliem. Ogļhidrāti uz zobiem spēj izveidot lipīgu masu, kurai ļoti viegli piesaistās baktērijas. Tā veidojas zobu aplikums. 

Lai zobi būtu veseli, uzturā ieteicamslietot produktus, kas satur tādas minerālvielas kā kalcijs, fluors un fosfors, piemēram, dārzeņus un augļus, zaļumus, ogas, riekstus, jūras veltes, olas u.c.

Zobi būs priecīgi, ja ievērosiet šādus paradumus:

  • lai padzertos, saldo sulu un gāzēto dzērienu vietā izvēlēsieties ūdeni;
  • ikdienas uzturā lietosiet dārzeņus un augļus;
  • izvēlēsieties veselīgus našķus, piemēram, ābolus vai burkānus.

Zobiem nepatīk:

  • želejkonfektes, cepumi, bulciņas, kūkas, šokolāde, karameles, u.c. saldumi, kas satur dabīgo cukuru;
  • dabīgās sulas - jebkura cukurus saturoša dabīgā sula nav zobiem labvēlīga. Tās ir lipīgas, jo satur biezumus. Ja sulā ir citrusi, tā ir izteikti skāba (arī ābolu sula), kas arī nav laba zobiem, jo rada skābu vidi un demineralizē emalju. No regulāras šādu sulu lietošanas var rasties erozijas. Dabīgi spiesto augļu sulu biezumi veicina zobu aplikumu. Kas attiecas uz dārzeņu sulām, ieteicams izvēlēties tās sulas, kas nesatur daudz cukuru;
  • gāzētās limonādes, saldās paku sulas, sīrupi, no kuriem varam pagatavot dzērienus;
  • čipsi, krekeri u.tml., jo tie ielīp zobu rieviņās un starpzobu spraugās, veidojot ideāli piemērotu vidi kariesam.

Šokolādei nē   Bulciņai nē   Končai nē