Veidosim veselīga uztura ieradumus jau bērnībā

Bērna uztura paradumi izveidojas jau pirmajos dzīves gados. Ja vecāki pieradina bērnu pie cukuru saturošiem produktiem, nav brīnums, ka paaugoties bērnam būs kāre uz saldumiem, kas negatīvi ietekmēs veselību, tai skaitā zobus. Nozīme ir gan tam, ko ēd māmiņa, kura zīda mazuli, gan tam, kāds papildus ēdiens zīdainim tiek piedāvāts. Vēlāk liela loma ir vecāku personīgajam piemēram. Par to, kas ir bērnam veselīgs uzturs, pieredzē dalās uztura speciāliste Agrita Spēlmane.

Vai ir iespējams definēt, kas ir bērnam atbilstošs uzturs?

Veselīgs uzturs ir sabalansēts un sezonai atbilstošs uzturs. Ir jāuzņem uzturvielas no visām produktu grupām un jāēd tie augļi un dārzeņi, kam tobrīd ir sezona, ja vien bērnam nav kādas veselības problēmas, piemēram, glutēna nepanesamība. Taču katrā produktu grupā var atrast veselīgākus un mazāk veselīgus produktus. Piemēram, pat jogurta sastāvs var būt ļoti dažāds, tāpēc vecākiem vajadzētu pastiprināti pievērst uzmanību veikalos atrodamo produktu sastāvam un atrast labākās alternatīvas.

Vai pilnvērtīgai bērna ēdienkartei pietiek ar Latvijas izcelsmes produktiem, vai tomēr ir vajadzīga lielāka daudzveidība?

Vienas un tās pašas uzturvielas var uzņemt no ļoti dažādiem produktiem - var ēst kvinoju un var ēst kartupeli. Tie abi satur ogļhidrātus. Tas, kuriem produktiem dot priekšroku, drīzāk ir gaumes un veselības jautājums, jo ir cilvēki, kam no konkrētiem produktiem pūšas vēders vai ir citas sūdzības. Lai pietiekamā daudzumā uzņemtu vitamīnus, ziemas, pavasara mēnešos ēdienkartē nepieciešams iekļaut arī ārpus Latvijas audzētus produktus (augļus, dārzeņus). Galvenais ēst daudzveidīgi un uzņemt pietiekamā apjomā šķidrumu.  

Ir daudz dzirdēts par balto miltu produktiem kā ne pārāk veselīgiem. Vai bērniem vajadzētu lietot uzturā, piemēram, baltmaizi vai makaronus?

Nav tā, ka kāds produkts būtu viennozīmīgi slikts. Piemēram, bērnam, kurš regulāri sporto, baltmaizes šķēle vai makaronu porcija neko sliktu nenodarīs. Taču, ja bērns maz kustas un visur tiek vadāts ar mašīnu, no baltmaizes, protams, labāk izvairīties, jo tā satur niecīgu daudzumu vitamīnu, minerālvielu un šķiedrvielu, tās vietā izvēloties, piemēram, rudzu maizi. Arī sportiskiem bērniem nevajadzētu balto miltu produktus ēst visu laiku. Ja, piemēram, brokastīs visu laiku tiks pasniegtas vienīgi maizītes, tas nebūs veselīgs uzturs. Jācenšas ievērot daudzveidību. Arī tad, ja ēdat dažādas putras, ir jāatceras, ka putrām ne vienmēr jābūt ar ievārījumu vai medu. Putras var pagatavot arī ar kanēli, citām garšvielām vai svaigām ogām un augļiem

Kas ir biežākās kļūdas, kuras vecāki pieļauj attiecībā uz bērnu ēdienkarti?

Viena no biežākajām problēmām ir laika trūkums, kā rezultātā vecāki izvēlas iegādāties jau gatavus produktus vai pusfabrikātus, kas nav tik veselīgi kā mājās gatavots ēdiens. Ir daudz vieglāk brokastīs iebērt bļodiņā brokastu pārslas ar jogurtu, nekā vārīt putru, kura netiek pārsaldināta ar cukuru vai gatavot omleti, kura nav pārsālīta.

Otra izplatītākā kļūda ir tā, ka bērna ēdienkartē tiek iekļauti pārāk daudz cukuru saturoši produkti. Vecākiem ir grūti bērniem atteikt, un dažādi našķi kļūst par veidu, kā viņi iepriecina bērnu. Diemžēl tas var radīt ieradumu aizstāt ēdienreizi ar saldumiem.

Mans ieteikums vecākiem būtu nevis pavisam atteikties no našķiem, bet padomāt par veselīgākām alternatīvām, piemēram, pašiem mājās pagatavot saldējumu vai piena kokteili ar ogām vai veikalā nopērkamo čipsu vietā krāsnī pagatavot dārzeņu čipsus.

Kāpēc bērniem tik ļoti garšo saldi produkti?

Ja bērna pirmais papildus ēdiens bijis banāns, nevis ķirbis vai brokolis, vai ūdens vietā tika dotas augļu sulas vai citi saldināti dzērieni, tad bērns tieksies pēc saldas garšas arī turpmāk. Arī veikalā nopērkamie bērnu biezenīši, gatavās putras bieži satur pievienoto cukuru un nav tik veselīgi, kā mājās gatavotie. Bērnam augot, pieradums lietot produktus ar lielu cukura daudzumu tikai pastiprinās. Bērnam saldā garša ir nepieciešama, taču to var iegūt arī vārot putriņu mājās, kā arī tāpat burkāni, citi dārzeņi un augļi ir saldi. Ja vecāki nespēj novilkt robežas un piekāpjas bērna prasībām regulāri lietot saldumus vai saldinātus dzērienus, nav jābrīnās, ka bērniem rodas svara problēmas un pasliktinās mutes dobuma un zobu veselība.

Kā ar uztura palīdzību var stiprināt bērna zobus?

Lai zobi būtu veseli, ar ēdienu ir jāuzņem pietiekami daudz kalcija, taču jāatceras, ka kalcijs uzsūcas tikai kopā ar D vitamīnu, tāpēc pie mūsu laika apstākļiem, tas jālieto papildus visu cauru gadu, par tā devu konkrētajā gadalaikā konsultējoties ar ģimenes ārstu. Ļoti svarīgi lietot arī mehāniskos zobu stiprinātājus, piemēram, burkānus un riekstus, jo kožot tiek stiprināti ne vien zobi, bet arī žoklis.

Kuri produkti ir uzskatāmi par zobu draugiem?

Kāposti, lapu salāti, zaļie zirnīši, burkāni, banāni, āboli, apelsīni, dažādas ogas, brokoļi, kartupeļi, kukurūza, rupjmaize, piens, biezpiens, siers, bezpiedevu jogurts, olas, rieksti, pilngraudu produkti, vista, zivis. Protams, jādzer daudz ūdens.

Kuru pārtikas produktu lietošana uzturā būtu jāierobežo?

Ikdienā vajadzētu izvairīties no konfekšu, cepumu, kūku, baltmaizes, saldējuma, pankūku, piparkūku, frī kartupeļu, burgeru, cīsiņu, čipsu, saldināto popkornu, limonādes un saldinātas paku sulas lietošanas.